Jak zarejestrować firmę?
Chcesz widzieć jak zarejestrować firmę. Od czego zacząć?
Postanowiłeś założyć własną działalność gospodarczą, masz pomysł, plan, kalkulację i strategię. Jesteś przygotowany do prowadzenia firmy i nadeszła pora na jej rejestrację. Pojawia się wiele pytań: jaki zus, jakie kody ubezpieczeń, jaki podatek dochodowy, no i co z tym VAT-em?
Ale po kolei, dziś skupimy się na czynnościach rejestracyjnych jakie musisz wykonać celem rejestracji działalności gospodarczej.
Kluczowe będą cztery pytania:
- Jaką formę prawną działalności gospodarczej wybrać?
- Jak uzyskać wpis działalności w CEDIG lub KRS
- Jak zarejestrować się w ZUS?
- Jak zgłosić VAT?
Jaka forma prawna?
W pierwszej kolejności musisz zdecydować jaka forma prawna prowadzenia działalności będzie dla Ciebie najbardziej optymalna. Ustawodawca daje nam do wyboru:
- spółki kapitałowe:
– spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
– spółka akcyjna
- spółki osobowe:
– spółka cywilna
– spółka jawna
– spółka komandytowa
– spółka partnerska
- spółki kapitałowo-osobowe:
– spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
– spółka akcyjna spółka komandytowa
- jednoosobowa działalność gospodarcza (JDG)
Jeżeli zdecydujesz się na prowadzenie działalności gospodarczej w formie spółki, to pierwszym etapem jej rejestracji będzie sporządzenie i podpisanie umowy spółki lub aktu założycielskiego. Dokumenty te muszą być sporządzone w formie aktu notarialnego. Kolejne czynności to wniesienie wkładów na pokrycie kapitału zakładowego i powołanie zarządu (dot. spółek kapitałowych oraz kapitałowo-osobowych).
Krok w stronę własnej firmy
Następnym krokiem jest uzyskanie wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS), poprzez złożenie i opłacenie wniosku we właściwym sądzie gospodarczym bądź internetowo poprzez platformę S24 (właściwość sądu określa adres Twojej spółki). Wniosek składany w KRS podlega zasadzie jednego okienka, co oznacza, że automatycznie składasz również wnioski zgłaszające spółkę w:
- urzędzie skarbowym celem nadania numeru NIP
- urzędzie statystycznym celem nadania numeru Regon
- ZUS celem rejestracji płatnika składek
Dodatkowe dokumenty rejestracyjne do złożenia w urzędzie skarbowm:
- NIP-8 – informacja o założeniu rachunku bankowego, podpisaniu umowy z podmiotem prowadzącym rachunkowość spółki oraz miejscu przechowywania ksiąg
- VAT-R – rejestracja jako czynny podatnik VAT
Jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrujesz składając wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej (CEDiG). Możesz to zrobić osobiście w urzędzie miasta lub gminy (dowolnym – nie ma zastosowania właściwość według adresu) oraz przez internet. Tutaj również ma zastosowanie zasada jednego okienka, dzięki temu wyślesz jednocześnie wniosek do:
- urzędu skarbowego zgłoszenie identyfikacyjne lub aktulizacyjne NIP (jeżeli posiadasz już nr NIP będziesz się nim posługiwał jako przedsiębiorca, w innym wypadku zostanie nadany numer NIP – w obydwu przypadkach pocztą dostaniesz decyzję z urzędu skarbowego)
- urzędu skarbowego jako oświadczenie o wyborze formy opodatkowania
- urzędu statystycznego o nadanie numeru Regon
- ZUS o rejestrację płatnika składek
Dodatkowe czynności rejestracyjne to:
- złożenie wniosku o rejestrację jako czynny podatnik VAT na druku VAT-R
- zgłoszenie do ZUS jako osoba ubezpieczona na druku ZUA lub ZZA.
Ważne: Rejestracja oraz wszelkie zmiany we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej CEDiG są BEZPŁATNE. Jeżeli otrzymasz otrzymasz korespondecję o dokonanie opłaty za wpis – NIE PŁAĆ.
Gratulacje, już wiesz jak zarejestrować firmę – zostałeś przedsiębiorcą!
” Jeśli nie zbudujesz swojego marzenia, ktoś inny Cię zatrudni abyś pomógł mu zbudować jego”
Tony Gaskins