Jak rozpocząć działalność w sieci? Część 1.

jak rozpocząć działalność w sieci

Ten artykuł jest pierwszą częścią większego cyklu:  jak rozpocząć działalność w sieci. Kolejne artykuły będą systematycznie dodawane.

Czy jest mi potrzebna strona internetowa? Analiza rynku i konkurencji.

Zakładając nową działalność gospodarczą często myślimy o podstawowych narzędziach promocji – ulotki, wizytówki, no i wreszcie reklama w sieci. Czy jest nam to potrzebne, a jeśli jest – to jak się do tego zabrać?

Osoby, które zaczynają swoją działalność zwykle nie mają żadnej strategii związanej z utworzeniem strony internetowej. Zwykle chodzi im o to, żeby zwyczajnie tę stronę posiadać, a cała reszta ich nie interesuje. Wydatek związany z tworzeniem strony internetowej może być całkiem pokaźny, zwrot w postaci klientów, którzy kupią nasz produkt lub usługę za jej pośrednictwem bardzo wysoki, a my nawet nie napisaliśmy linijki tekstu na naszą stronę.

Pełne zaufanie do twórcy strony internetowej nie jest zawsze najlepszym rozwiązaniem – w końcu to Ty najlepiej znasz swoją branżę i swoich klientów.

Co powinniśmy zrobić przed samym zleceniem stworzenia strony internetowej:

Przeanalizować rynek i konkurencję.

Brzmi strasznie, ale sprowadza się do wpisania kilku fraz w wyszukiwarkę, wiążących się z tematyką Twojego biznesu. Zobacz jak wyglądają strony konkurencji. Zorientuj się, czy konkurencja jest silna – czy osoby walczą o pozycję w wyszukiwarkach posługując się reklamami. Przeanalizuj również stronę google maps – sprawdź jak dużo opinii zbiera konkurencja – często ten szczegół ma wpływ na to czy firmy zainwestowały w profesjonalne pozycjonowanie.

Słowa kluczowe:

Chwilę temu wspomnieliśmy o frazach, słowach kluczowych definiujących to w jaki sposób klienci będą wyszukiwać naszą stronę w popularnych wyszukiwarkach. Rzecz jasna na rynku polskim mówimy tu wyłącznie o Google – i to na niej skupimy się w naszym cyklu artykułów.

Żeby przybliżyć sobie w jaki sposób działa wyszukiwanie informacji w sieci, wyobraźmy sobie następującą scenariusz. Prowadzimy warsztat mechaniki samochodowej w średniej wielkości mieście. Przyjmijmy Konin. Co nasz potencjalny klient wpisze w wyszukiwarkę, żeby dostać się na naszą stronę?

1.  „Mechanik” – to może być nasza pierwsza myśl. Zastanówmy się jednak, jak bardzo to słowo jest niejednoznaczne. Przecież istnieje np. film o takiej nazwie. Mechanik może działać w Warszawie, Szczecinie, czy być mechanikiem zajmującym się naprawą samolotów. W tym momencie powinniśmy zastanowić się jak to przetworzyć. Fraza kluczowa nie musi składać się z jednego słowa i należy o tym pamiętać.

2. Kolejnym krokiem jest miejsce działalności, pod warunkiem że nasz biznes jest lokalny. Jeżeli prowadzimy warsztat zajmujący się podstawowymi naprawami aspekt ‘lokalności’ jest dla nas kluczowy. Nasz potencjalny klient będzie chciał dostać się do nas jak najszybciej jeśli potencjalny problem umożliwia przemieszczanie się, a w momencie gdy w grę wchodzi laweta koszty rosną z każdym przejechanym kilometrem. Dlatego w tym momencie uwzględnienie miasta i ulicy jest kluczowe. „mechanik Konin Spółdzielców” jest dla nas już niezłą frazą. 

3. Nasza działalność w zakresie mechaniki może być jednak wyjątkowa. Jeżeli specjalizujemy się w jakieś rzadko spotykanej marce oraz naprawach, warto skupić się właśnie na tych czynnikach. Jeśli przykładowo będą to „mechanik skrzynie saab” to fakt, że znajdujemy się fizycznie w Koninie, nie będzie przeszkodą w potrzebie realizacji sugerowanej usługi.

Zbudowanie odpowiedniego zbioru fraz to tylko początek przygotowań, które powinniśmy podjąć przed rozpoczęciem działalności w sieci. Trudniejszą, ale i ważniejszą praktyką jest znalezienie tych fraz, których nie powinniśmy uwzględniać na naszej stronie. Jednak o tym powiemy sobie w kolejnych artykułach z tego cyklu.

 

Powrót do strony głównej.