Cykl: Jak rozpocząć działalność w sieci? Część 2. Podstawy UX.

działalność w sieci

Ten artykuł jest pierwszą częścią większego cyklu:  jak rozpocząć działalność w sieci. Zobacz koniecznie artykuł: Jak rozpocząć działalność w sieci cz. 1

Kolejne artykuły będą systematycznie dodawane.

Strona internetowa jest jednym z najważniejszych elementów współczesnej działalności. Jest miejscem, w którym klienci mogą nas odnaleźć.

Jeśli mamy już świadomość tego, jaki jest cel istnienia naszej strony w sieci oraz znamy swoją grupę docelową możemy zastanowić się w jakiej formie zaprezentować się na samej stronie internetowej. Odpowiednie zaprezentowanie pozwoli na pełne wykorzystanie nakładów czasowych i finansowych jakie planujemy ponieść. Jest kilka zasad, które pozwolą na skorzystanie z pełnego potencjału strony. Wiążą się one z branżą UX – User experience, dziedziną, która bada wzmocnienie wrażeń oraz komfort użytkownika w trakcie korzystania ze strony.

1. Jeśli Twoja branża tego nie wymaga – nie udziwniaj. Użytkownik jest przyzwyczajony do określonych rozwiązań.

a) Logo w lewym górnym rogu pozwala na przeniesienie się do strony głównej eliminując dyskomfort ewentualnego (nie daj Boże) zgubienia się na stronie.

b) Pozioma konstrukcja menu jest czymś co użytkownik dobrze zna. Kolejność strony głównej, informacji o firmie wraz z kończącą zakładką kontaktu. Jeśli na naszej stronie oferujemy większą ilość produktów, usług lub posiadamy pokaźną bazę artykułów użytkownicy są przyzwyczajeni, do znajdującego się po lewej stronie menu doprecyzowującego. Aby dokładnie zrozumieć komfort tego rozwiązania wystarczy zajrzeć na dowolny, odnoszący sukcesy portal aukcyjny.

2. Zachowaj długość treści na stronie dostosowaną do Twojego odbiorcy. Współczesny, przeciętny użytkownik skanuje stronę, nie zajmując swojego czasu lekturą. W momencie, gdy Twoje treści są skierowane do specjalistów lub w artykule wyczerpujesz określoną tematykę – nie ograniczaj się. Przeciętny, statystyczny użytkownik najchętniej przyjmie 400 słów, przeplatanych wyraźnymi śródtytułami.  Na dzień dzisiejszy algortym jest dostosowany do indeksowania treści powyżej 300 znaków.

3. Zadbaj o to, by użytkownik wiedział jak się ma na Twojej stronie się zachować. Jeśli Twoim celem jest kontakt telefoniczny od Twojego klienta, spraw żeby ta możliwość pojawiała się regularnie w trakcie korzystania z witryny. Przydatnym może okazać się ikonka telefonu, która scrolluje się razem z ekranem użytkownika. Jeśli naszym celem jest doprowadzenie do zakupu danego produktu, nie pozwól żeby użytkownik musiał szukać przycisku ‘kup teraz’, oraz miał problem ze skorzystaniem z ulubionej możliwości zapłaty.

4. Na swojej stronie umieszczaj referencje, loga wybranych klientów czy case study projektów, które realizowałeś. Nic tak nie wzmacnia poczucia bezpieczeństwa, jak klient który współpracował z bankiem, któremu sam ufa powierzając mu oszczędności życia, lub usługi którą wcześniej samodzielnie wybrał. Logo wzmacnia poczucie bezpieczeństwa. Użytkownik, który nie czuje się bezpiecznie nie wprowadzi danych do swojej karty kredytowej na Twojej stronie internetowej, ani nie skorzysta z możliwości kontaktu.

Powrót do strony głównej.